24.1.07

Kenangan Menjadi Tauladan ...

Lama jugak aku mencarik gambar nih. Dekat-dekat setengah jam aku carik kat dalam mail aku yg berlambak ngan memacam spam, bercampur aduk ngan memacam inviter. Aku buang satu persatu, pastu aku terbukak folder pic lama... Terpampang pulak ngan gambar nih. Gambar yg mengamit ratusan ribu juta kenangan yg ada pada gambar ini pada aku. Munkin kalau ada sesiapa pembaca yg kat luar sana tertanya-tanya kenapa aku letakkan gambar ni kat sini. Ceritanya memang panjang. Tapi aku akan pendekkan sikit supaya senang korang pahamlah. Masa tuh kat seremban, tahun 1998. Aku keje kat sebuah kedai makan kat taman ixora, senawang. Disitulah aku memahami erti hidup susah ditempat orang. Masa tu aku keje sebagai tukang buat air dan masa tu jugak aku tak tau lagi nak buat keje apa-apa yg best cam sekang nih... Pastu aku diberi tempat tinggal oleh tuan punya kedai. Makan dan minum pun disediakan. Tetapi masa tu gaji aku pun tak lah cam sekang nih. Cuma aku rasa, aku sudah cukup ngan apa yg ada dan aku bersyukur banyak-banyak ngan apa yg aku dapat setiap hari. Dekat-dekat setahunlah jugak aku keje kat kedai makan tuh. Tiba-tiba adalah seorang hamba allah datang berjumpa dengan aku. Dia tanyer ngan aku sampai bilakah aku nak keje buat air ?. Aku pun senyap. Memacam yg aku pikir tentang soalan dia. Lantas, pada masa itu jugak dia sekolahkan aku... Memacam peluang yg dia tujukan pada aku. Aku pun berfikir sama ada aku nak teruskan keje aku sebelon ini atau aku pilih apa yg dia rancangkan. Setahun sudah aku berkerja kat kedai makan nih. Satu hapah simpanan pun takder. Harap makan pagi. Itupun kalau ada. Harap makan malam. Pun sama. Aku ini ibarat duduk didalam perahu. Tak tahu mana kehulu dan mana kehilir. Akhirnya aku mengalah. Aku mintak tempoh 2 hari. Dia kata ok. Keesokkan harinya aku dah bersiap mengemas pakaian aku semua masuk kat dalam beg. Aku dah siap tulis surat berenti nak bagi kat tuan kedai aku tuh. Aku pun dah standby duit sikit. Gaji aku minggu yg lepas. Adalah dalam dua ratus. Pagi tuh aku dok kat kedai seperti biasa aku minum pagi. Tuan kedai aku tu datang kul 7 kadang kul 8. Jadinya aku tunggu sajalah nampaknya. Tapi sekang nih aku dah rasa ngantuklah sikit, munkin sok aku sambung lagik citer nih ok ..

No comments: